منتديات احلى حب
يا ميت أهلا وسهلا تفضــل اقعد على اي طرابيزة انت تحبهــا., بس شكلك أنت اول مرة تنورنــا..[خد بالك القعدة بمشاريب ...] ,اه صح بقلك ايه... أنت لازم تسجــل بالقهوة علشان تبقي حبيبنــا , بالزوق بالعافية هتسجــل ..ماتبصليش كده بقلك على الطلاق لتسجل يلا دووس على كلمه تسجيل ولازم تشارك.كمـان.هينزلك خصم عالمشاريب لما تشارك معـانا .. ولو مش عاوز تسجل مش مهم اتفرج واخلع بس متلعبش فى حاجه ودوس على كلمه اخفاء يلاا اسيبك انا
منتديات احلى حب
يا ميت أهلا وسهلا تفضــل اقعد على اي طرابيزة انت تحبهــا., بس شكلك أنت اول مرة تنورنــا..[خد بالك القعدة بمشاريب ...] ,اه صح بقلك ايه... أنت لازم تسجــل بالقهوة علشان تبقي حبيبنــا , بالزوق بالعافية هتسجــل ..ماتبصليش كده بقلك على الطلاق لتسجل يلا دووس على كلمه تسجيل ولازم تشارك.كمـان.هينزلك خصم عالمشاريب لما تشارك معـانا .. ولو مش عاوز تسجل مش مهم اتفرج واخلع بس متلعبش فى حاجه ودوس على كلمه اخفاء يلاا اسيبك انا
منتديات احلى حب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات احلى حب

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
منتديات احلى حب تتمنى لكم قضاء افضل الاوقات تحياتى /مدير المنتدى
{ اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك علي وأبوء لك بذنبي فاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت}
لا تدع المنتدى يلهيك عن اداء الصلاة فى وقتها وأقم صلاتك تنعم بحياتك
أجعلنا صفحتك الرئيسية
اضفنا للمفضلة
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 1 عُضو حالياً في هذا المنتدى :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 1 زائر

لا أحد

أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 41 بتاريخ الثلاثاء نوفمبر 04, 2014 11:38 am
تصويت
رايك اية فى المنتدى ؟
ممتاز
لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   I_vote_rcap50%لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   I_vote_lcap
 50% [ 4 ]
جيد جدا
لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   I_vote_rcap13%لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   I_vote_lcap
 13% [ 1 ]
جيد
لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   I_vote_rcap38%لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   I_vote_lcap
 38% [ 3 ]
مجموع عدد الأصوات : 8
المواضيع الأخيرة
» هل انت رجل؟
لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Icon_minitimeالأربعاء ديسمبر 22, 2010 3:54 pm من طرف زائر

» مــاعـــاد لـــك مكان بقلبي‏
لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Icon_minitimeالثلاثاء يوليو 20, 2010 3:12 pm من طرف المتيم

» اغرب صور في العالم 2010
لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Icon_minitimeالثلاثاء يوليو 20, 2010 2:43 pm من طرف المتيم

» ما أصعب أن تبكي بلا دموع
لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Icon_minitimeالخميس يوليو 15, 2010 12:32 pm من طرف sendrela

» اخر موضه شباب
لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Icon_minitimeالخميس يوليو 15, 2010 8:50 am من طرف boda

» ما أصعب أن تبكي بلا دموع
لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Icon_minitimeالخميس يوليو 15, 2010 8:37 am من طرف boda

» كلماات اغنيه حكاايه واقعيه ل محمد على
لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Icon_minitimeالأربعاء يوليو 14, 2010 12:48 pm من طرف sendrela

»  وضع اعلان فى منتدى احلى حب
لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Icon_minitimeالسبت يوليو 10, 2010 7:25 pm من طرف مالك ومؤسس منتدى احلى حب

» رايك فى المنتدى
لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Icon_minitimeالسبت يوليو 10, 2010 6:11 pm من طرف مالك ومؤسس منتدى احلى حب

احصائيات
هذا المنتدى يتوفر على 12 عُضو.
آخر عُضو مُسجل هو المتيم فمرحباً به.

أعضاؤنا قدموا 400 مساهمة في هذا المنتدى في 374 موضوع
ازرار التصفُّح
 البوابة
 الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 بحـث
تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية
تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية reddit      

قم بحفض و مشاطرة الرابط منتديات احلى حب على موقع حفض الصفحات

قم بحفض و مشاطرة الرابط منتديات احلى حب على موقع حفض الصفحات
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
مالك ومؤسس منتدى احلى حب
لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   I_vote_rcapلو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   I_voting_barلو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   I_vote_lcap 
sendrela
لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   I_vote_rcapلو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   I_voting_barلو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   I_vote_lcap 
boda
المتيم
توتا

لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
مالك ومؤسس منتدى احلى حب
مدير المنتدى
مدير المنتدى
مالك ومؤسس منتدى احلى حب

تاريخ الميلاد : 01/11/1994

دولتك اية يا ترى : مصر  (ام الدنيا)
مهنتك اية يا ترى : لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Studen10
هوايتك اية : لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Unknow11
مزاجك اية يا ترى : لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   2611
الاوسمة : لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   558296706

لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Empty
مُساهمةموضوع: لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني    لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Icon_minitimeالثلاثاء يوليو 06, 2010 10:07 am

بالظبط زى ما قريت كده لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني

لالالا مش علشان احجامهم صغيره.. وتنفع فى زحمه مصر ولا عشان كلهم شبه بعض وده فى بلدنا عز الطلب.. اسرق واعمل ابن عمك اقتل وقول انك خالتك .. مش عشان شعب مؤدب وتحسهم ذوق والكلمه ديه بره قاموس المصرين .. ولا عشان لوحد منهم داس على رجلك فى المترو هيقعد يتأسفلك ساعه كأنه أجرم جريمه حرب مع ان لو مصرى كان مسكك رزعك قلم وبهدلك ......

محدش منكم لاحظ ان الصينين فى بلدنا قربوا يبقوا اد ولاد البلد ؟

طيب محدش حس ان الصين غزت مصر ؟ طيب حد فكر هما ليه اختاروا مصر تحديدا عشان يسوقوا فيها منتجاتهم ؟

اهو دا اللى هنتكلم فيه

السوق المصرى ( واخدين بالكم المصرى ) بقى كله صينى كان من كام سنه بدأ بفوانيس رمضان والبطاريات الحجاره ( اللى بتخلص اول ما تركبها ) بعدها انتشر فى لعب الاطفال

( اى نعم كان بلستكها وحش ) بس كانت افكارها مبتكره ولاد العفاريت تحسوا ولدهم بيلعبوا لعب فيها تنميه مهارات واحنا ولدنا ( ملحوسين فى الطين او بيلعبوا بالنحله) ولو ربك كرم العيل منهم بشويه ذكاء هتلاقيه بيلعب ( بالميكانوا) وهيفضل يركب فى الشكل الصح طفولته ومراهقته وشبابه

وولاده يكمله المسيره نظرا لتأخر عقليات الاطفال وتدنى ذكائهم.. نتيجه لعدم الاهتمام

بعدها ظهر الصينى فى الاجهزه.. كانت الاول تليفزيونات ومحدش كان بيشتريها لا دلوقتى بقى كل الاجهزه تقريبا بقت صينى حتى الموبايلات وللامانه الجوده بتاعتها مش بطاله يمكن مش هتعيش كتير بس اهو بتاخد وقتها وتبوظ

والفتره الاخيره لاقينا كل المنتجات المعروضه فى السوق من اجهزه ولبس واكسسوارات عربيات وموبايلات ومكياجات صينى وحاجات مش نتخيل انها صينى انا والله بلاقى أبر مكتوب عليها بلد المنشأ الصين يعنى حتى الابره مش سابوها

ده غير طبعا الظاهره الغريبه اللى انتشرت وهيا انك تبقى قاعد فى بتكم فى امانه الله وتلاقى واحده بتخبط عليك ومعاها منتجات صينيه تخص جهاز العرايس بس للامانه بيخبطوا مره واحده وبيعرضوا مره واحده عايز ؟ لا طب شكرا .. مش البياعين بتوعنا يهدوا عليك باب الشقه واباً جزماً تشترى ولو مش اشتريت الواحد منهم عنده القدره يفضل واقف لحد ما تكره عيشتك وتشترى ان شالله ترميها بعد ما ينزل المهم عنده تشترى

**حسيت ان الموضوع ده زاد عن الحد .. البلد نصها ناس صينيه بتبيع والنص التانى المنتجات نفسها واحنا شعب وحكومه بنقلب فى البضاعة وبنشترى لا وبنفاصل

قعدت اسأل نفسى طب ليه ده حاصل ليه هما شايفين بلدنا وشعبنا مستثمر كويس وليه احنا شعب وحكومه فرحانين بده جدا

(( من نظره الصين ))

1 - الصين متحمسه لشتغيل شبابها بدل بطالتهم وبدل ما يمثلوا عليها عبىء وبتبعت برده اللي في السجون يقضي السجن في مصر

2 - تسويق منتجات زياده عن حاجه بلدهم او فرز تانى

3 - شايفين فينا طبع التضحيه.. بنقتنع بنصف الجوده على حساب سعر اقل

4 - ملاحظين حبنا وولعنا بشراء كل حاجه واى حاجه حتى لو ملهاش لزمه او عندنا منها بدل الوحده 3

5 - شايفين شعب هيفرح بالمنتج باى شكل ومش هيسأل طب ليه احنا بالذات ومش غيرنا من العرب او الغرب

(( من نظره المصرين ))

1- الحكومه بتقول وماله اهو المنتجات الصينى هتلهى الشعب عن متج بلده وبالتالى نصدره بره بسعر اعلى

2 - الحكومه فرحانه اننا بنتلهى برضه فى الصينى وبطلنا نزن فى ودنهم عن تدنى جوده المنتج المصرى او زياده سعره على الفاضى او شكله اللى يقرف

3 - فرصه الشعب الغلبان الهفتان ان المنتج جايله لحد بلده شكلا كويس جوده معقوله وسعر من الاخر لقطه .. لا وايه مافيش فصال زى البياعين المصرين ما شطار فى سرقه الزباين

** لحد هنا وماشى انما ليه المنتج المصرى مش واخد فرصته فى مصر لاهل بلده وامتى هيطلع ويقول انا هنا ولا احنا عاجبنا الشعوب اللى طلعت بعدنا تسبقنا حتى فى ابسط المنتجات زى الابر.
https://ahla-7ooop.yoo7.com
sendrela
احلى عضو جديد
احلى عضو جديد
sendrela

تاريخ الميلاد : 07/05/1996
دولتك اية يا ترى : مصر  (ام الدنيا)
مهنتك اية يا ترى : لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Studen10
هوايتك اية : لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Painti10
مزاجك اية يا ترى : لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Dl310

لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Empty
مُساهمةموضوع: رد: لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني    لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني   Icon_minitimeالأربعاء يوليو 07, 2010 7:26 pm

احنا لو خدنا الموضوع بشكل علمي شويه هو اكيد اسعار المنتجات الصينيه ارخص كتير من المصري ومفيش ابخل من الشعب المصري بس بصراحه مش المصري بس الي بيدور علي الرخيص
كمان المصريين بيصدرو كل منتجاتهم الكويسه وبيسيبو الوحشه في بلدهم هو ده الي مدي الفرصه للصين انها تغزو مصر بس انا اعترض علي العنو ان تبعه للموضوع انا بقول زي مقال مصطفي كامل لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون مصريا

لو مكنتش مصري.. كنت احب اكون صيني
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» طفل صيني مربوط بسلاسل معروض للبيع